کشور عراق برای ایران و جمهوری اسلامی از جهات متعددی چون موضوعات ژئوپلوتیک، ایدئولوژیک، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره به عنوان یک متحد مهم و اصلی بوده و هست. 

ایران و عراق

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند نماینده‌مجلس و کارشناس مسائل منطقه: کشور عراق برای ایران و جمهوری اسلامی از جهات متعددی نظیر ژئوپلوتیکی، ایدئولوژیک، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره به عنوان یک متحد مهم و اصلی بوده و هست. از این رو دولت در جمهوری اسلامی، و در حال حاضر دولت آقای پزشکیان تحت هر شرایطی باید در جهت تحقق حداکثری اهداف در زمینه‌هایی که نامبرده شد تلاش کرده و سیاست‌های خود را در این مسیر قرار دهد.

این مهم با داشتن یک برنامه منظم و مشخص است که در آن اهداف و زمان‌بندی‌های مورد نظر لحاظ شده باشد. نگاه ما به عراق و فرصت‌های همکاری با آن به هیج عنوان نباید تک‌ساحتی باشد. از آنسو نیز باید کشور و دولت عراق به این جمع‌بندی برسد که خروجش از تنگناها و پیشرفت در بسیاری از ساحات در گرو اتحاد، نزدیکی و همکاری عمیق با ایران و جمهوری اسلامی است. حقیقت آن است که نزدیکی ایران و عراق این دو کشور را تبدیل به یک روح واحد در دو کالبد کرده است. در بین کشورهای همسایه وجود اشتراکات و ارزش‌های مشترک باعث شده ایران بیشترین نزدیکی را با عراقی‌ها داشته باشد.

ظرفیت‌های همکاری بین ایران و عراق بسیار است، به طور مثال این دو کشور روی هم چیزی در حدود نیمی از انرژی منطقه را در اختیار دارند. از این رو توجه و التفات به وضعیت ژئوترانزیتی از سوی ایران و عراق نسبت به اراضی و راه‌های یکدیگر موضوعی است که می‌تواند در گسترش روابط و تعمیق آن کمک شایانی را محقق سازد. ایران راهی است که عراقی‌ها به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند و از آنسو عراق نه فقط برای ایران، بلکه برای شرق به مثابه دروازه‌ای جهت دسترسی و وصول به دریای مدیترانه‌ است.

ایران باید به خوبی نسبت به موقعیتی که در عراق برایش فراهم است التفات داشته باشد و نگذارد کسانی که مخالف این اتحاد در منطقه هستند انشقاق و تقرقه‌ای بین ایران و عراق ایجاد نمایند. اگر ایران بتواند در مسیر تحقق اهدافش موفق عمل کند در ادامه هدف بعدی سوریه خواهد بود.

ادامه این روند ایران را به شکل جدی‌تر و عمیق‌تری وارد یک منطقه‌گرایی می‌کند. وجود نقاط اشتراک بسیاری در موضوعات ژئوپلوتیکی نظیر عنصر تشیع، زبان فارسی، اکراد و... فرصت نزدیکی و همراهی را بین ایران و سایر کشورهای منطقه می‌تواند تقویت کند.

آقای پزشکیان و دولت ایشان در حوزه سیاست خارجه آن هم در منطقه باید فراتر از سویه‌های سیاسی داخلی نظیر اصلاح2طلب و اصوگرا عمل کند و با در نظر گرفتن امنیت ملی در سدد پیاده‌سازی دیالوگ انقلاب اسلامی در منطقه باشد.

کد خبر 879792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha